Десет съвета за мрежов успех
Много хора бягат от мрежовия маркетинг, известен и като мулти-левъл маркетинг (МЛМ), заради множеството заблуди и митове относно този тип бизнес. Част от негативизма идва от твърденията за нисък процент успеваемост в МЛМ. Но истината е, че вероятността за провал в мрежовия маркетинг е не по-малка от тази във всяко друго начинание. Независимо с какъв бизнес от дома се захванете, успехът е резултат от работата ви за изграждането му.
По някаква причина мнозина не гледат на МЛМ заниманията си като на сериозен бизнес, като например отваряне на франчайз или разработване на фирма от нулата. Едно от най-съществените неща, които можете да направите за успеха си, е да се отнасяте към мрежовата си работа като към бизнес, защото тя е именно това.
Ето още няколко съвета, които могат да ви помогнат да подобрите своите МЛМ усилия в света на директните продажби.
Освежете познанията си за мрежовия бранш
Въоръжете се със знания. Образовайте се за индустрията на директните продажби като цяло, разучете маркетинговия план на Форевър, запознайте се с фирмената политика и говорете със спонсора си. Истината е, че макар да можете да забогатеете в МЛМ, според статистиката по-малко от един на сто реално постига успех или печели добре. Но вината за това не е в мрежовата компания. Повечето спортисти никога не стигат до Олимпиада, но вината не е на спорта или на олимпийските игри. Всяко велико постижение изисква познания, улисия и действия.
Обичайте продуктите
Няма как да споделяте и продавате нещо, с което не се гордеете истински. Опознайте продуктите, като ги ползвате лично. Не задълбавайте в техническа информация за съставките или сложни обяснения за действието, не се правете на лекари, нутриционисти или козметици. Споделяйте искрено личния си опит и впечатления. Представяйте любимите си продукти лесно и разбираемо.
Бъдете неподправени и етични
Една от причините за лошата репутация на мрежовия маркетинг е, че много от представителите използват преувеличена или дори подвеждаща реклама, за да привличат нови сътрудници. Това кара мнозина да вярват, че самите МЛМ компании насърчават подобно поведение, а това далеч не е вярно.
Форевър настоява да сте почтени в отношенията си с клиенти и потенциални сътрудници. Ако обичате продуктите, вашият ентусиазъм е достатъчен, за да ги промотирате. Старайте се да сте умерени и да не правите преувеличени или подвеждащи твърдения.
Доброто и етичното ви бизнес поведение ще гарантира, че клиентите и кандидатите ви няма да се чувстват измамени и да ви изоставят.
Не побърквайте близките и приятелите си
Нищо не е в състояние да подразни роднините ви и да прогони приятелите ви повече от вашето постоянно натякване за бизнеса. Няма нищо лошо да им кажете какво правите и да видите някой ще прояви ли интерес, но ако отговорът е „не“, съобразете се с него.
Когато съставяте списъка си със 100+ имена, естествено е да включите в него хората от най-близкото си обкръжение, но не ги тормозете. Предложете и ако нямат желание в момента, оставете ги и минете нататък. Истината е, че в повечето случаи приятелите и близките ви ще се включат в бизнеса чак след като видят, че постигате успех.
А успехът в МЛМ най-често идва, когато се отнасяте към него, както към всеки друг бизнес, и се фокусирате върху хората, които искат онова, което предлагате. Това означава да определите целевия пазар за продуктите и бизнес възможността.
Идентифицирайте целевия си пазар
Както във всяко друго търговско начинание, ще постигнете по-голям успех и ще бъдете по-ефективни, ако намерите своя целеви пазар и съсредоточите маркетинговите си усилия върху него. Както вече споменахме, не пречи да започнете с най-близките си хора, но имайте едно наум, че някой, който не се вълнува от здраве, жизненост, фитнес, козметика и хранителни добавки, не е удачен за ваш партньор.
Полагайте усилия да споделяте продуктите и бизнеса всеки ден
Много мрежовици ще ви препоръчат да се концентрирате върху спонсориране на хора, които искат да градят бизнес. Но истината е, че вашите доходи идват основно от продажбата на продуктите (вашата собствена и тази на сътрудниците ви). Освен това е по-лесно да превръщате клиентите, които наистина харесват продуктите, в бизнес сътрудници, градящи бизнес.
Както при всеки друг бизнес (от дома или не), ключово за генериране на нови клиенти и кандидати е да разтръбите как продуктите могат са бъдат от полза за хората от целевия ви пазар. Някои идеи как да го направите включват да давате тестери и да оставяте продукти за пробване, да поканите свой съсед да стане домакин на домашно продуктово парти, или да използвате интернет и социалните мрежи.
Спонсорирайте, не регистрирайте
Едно от предимствата на МЛМ е възможността да привличате нови сътрудници, които да градят бизнес, и да печелите от продажбите им. Макар да има хора, които смятат, че това е „използване“, истината е, че получавате възнаграждение, когато помагате на другите да успяват. Но за да успяват те, трябва да схващате, че ролята ви не е да трупате колкото се може повече нови хора, а да водите и обучавате екипа си. Така фокусът се измества от вас към успеха на онези, които подкрепяте в бизнеса.
Това означава, че трябва да отделяте време да ги обучавате, да отговаряте на въпросите им, да празнувате успехите им и да и подавате ръка, когато им е трудно.
Поставете си цел да правите партита и презентации
Мрежовият маркетинг е бизнес на контактите лице в лице. На мнозина този аспект не им допада, особено в дигиталния век, но реалността е, че личното отношение продава продуктите и бизнеса, и благодарение на него клиентите и партньорите ви се задържат в екипа ви.
В зависимост от целите си определете на колко човека трябва да показвате продуктите и бизнес възможността, за да постигнете набелязаното за срока, който сте си дали. С този подход ще сте сигурни, че бизнесът ви расте, а не просто го поддържате.
Слушайте и предлагайте решения
Знаете, че в някои ръководства и презентации има готови сценарии, които да ви помагат да водите разговори. Те могат да са ви от помощ, за да установите първи контакт, да научите повече за продуктите и да се справяте с възражения, но самите продажби се крият в това да дадете решение на нуждите на клиента. Първо направете профил на човека и после чуйте потребностите му, за да му предложите решение.
Разработете си система за проследяване и я следвайте
Макар че не бива да тормозите и дразните хората, в много случаи доброто проследяване може да ви осигури продажба или нов сътрудник в бъдеще. Често в мрежовия маркетинг моментът е ключов, а „не“ невинаги означава „никога“.
Ако някой ви откаже, но в разговора ви е имало нещо, което подсказва, че може и да прояви интерес в бъдеще, попитайте го дали е съгласен да го включите в имейл листата си, или дали има нещо против да се чуете отново след половин година. Доста хора ще ви дадат имейл адрес или телефон просто от учтивост, но въпреки това ги включете в календара си, за да получите напомняне кога да се свържете с тях отново.